„Wóz Krzyku” – wernisaż wystawy malarstwa Grzegorza Steca

 
Czas i miejsce: 3 listopada, Dolny Pałac Sztuki (Plac Szczepański 4), godz. 19:00
 
Grzegorz Stec

GRZEGORZ STEC – wybitny malarz polski, zajmujący osobne miejsce we współczesnej sztuce. Ur. w 1955 r. w Krakowie, absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, miał ponad 50 wystaw indywidualnych, w liczących się galeriach sztuki najważniejszych miast w Polsce, a także za granicą (USA, Szwecja, Francja, Niemcy).

– – – Pokaż Więcej – – –

W latach 1996-2002 był rezydentem The Society for Arts w Chicago, gdzie odbyły się m.in. wystawy: Letters to the Mastres (1996), Exodus or Carnival? (1997) i Aqueducts of Dream (1998). W latach 2008-2009 wystawiał w Nowym Jorku, m.in. w Konsulacie Generalnym Rzeczpospolitej Polskiej (2008) oraz w Fundacji Kościuszkowskiej (2009). Ostatnie duże wystawy artysty odbyły się w Pałacu Sztuki w Krakowie (2012), Centrum Sztuki Współczesnej „Solvay” (2014), Instytucie Polskim w Lipsku (In Licht und Schatten 2014), Centrum Kultury Żydowskiej na krakowskim Kazimierzu (2011, 2014), w berlińskiej Galerii Abakus (Melancholie und Maskerade, 2015, we współpracy z Ambasadą RP). O twórczości artysty TVP nakręciła film Zadręcza mnie zapach czerni (1991, reż. Cezary Nowicki). Grzegorz Stec jest również poetą, wydał dwa tomiki poetyckie: Nikt tu nie szuka odpowiedzi (1999) oraz Melencolia (2007).

Strona autorska: http://stec.art.pl

Wybrane linki:

http://culture.pl/pl/tworca/grzegorz-stec

http://krakow.pl/ludzie/79541,artykul,grzegorz_stec.html

http://www.artinfo.pl/pl/wizytowki/artysci/23064

https://www.facebook.com/pages/Grzegorz-Stec/603843949747866?ref=hl

Wernisaż z wystawy w Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku

Wernisaż z wystawy w Konsulacie RP w Nowym Jorku

 

O wystawie: WÓZ KRZYKU

Wóz krzyku

Obrazy prezentowane na wystawie pokazują nasz świat jako przerażający, szalony i groźny. Oddają atmosferę osaczającego zagrożenia: wojną, terroryzmem, chorymi ideologiami, bezmyślnością, brakiem wartości. Pokazują, że groza życia i egzystencjalny lęk towarzyszą nam w powszednim dniu, że „horror jest wszędzie”. Artystę najbardziej interesuje tłum – skłębiona, zdeformowana masa, dręczona przez szaleństwa, upiory i traumy. Ekspresją przerażenia światem jest krzyk, a świat jest wielkim wozem krzyku.

Głód

Grzegorz Stec znakomicie ujął to w tytułowym obrazie (który na wystawie będzie prezentowany w kilku wariantach), spajając ze sobą dwie wielkie europejskie tradycje, jakie reprezentują Krzyk Edwarda Muncha i Wóz z sianem Hieronima Boscha. Pierwszy pokazuje indywidualne szaleństwo i rozpacz, drugi szaleństwo zbiorowe, bo „świat jest wielkim wozem z sianem i każdy zgarnia z niego, ile zdoła”. Na wozie Steca zamiast siana są cztery wrzeszczące głowy, a nieprzebrany tłum ciągnie ten symbol szaleństwa, cierpienia i grozy nie wiadomo skąd i dokąd.

Maszyna do pisania

I jeszcze nieco o formie dzieł tego wyjątkowego artysty, którego usytuować można w przestrzeni sztuki wizyjnej, zrodzonej z podświadomości. Stec, nazywany przez krytyków wybitnym kolorystą i mistrzem światła, wypracował własną technikę malarstwa olejnego, opartą na spontanicznym, intuicyjnym tworzeniu podczas pierwszych gorących sesji, a potem mozolnym i perfekcyjnym dopracowywaniu detali. W jego twórczości ogromną rolę odgrywa światło, które jest bohaterem wielu jego prac, zwłaszcza czarnych obrazów, które stanowią najbardziej oryginalną część jego malarstwa. Na wystawie prezentowane będą prace pokazujące bogactwo kompozycji, barw i struktur – od prostych form po gęste kompozycje horror vacui, od czystej i wyrazistej kolorystyki, po prace czarno-białe.